Lorekeeper ekibi olarak 8 Ocak 2020 tarihinde World of Warcraft’ın 8.3 yaması Visions of N’Zoth ile ilgili olarak Yapım Direktörü Patrick Dawson ile yapılan basın röportajına katılma şansı yakaladık.
Patrick Dawson’dan kısaca bahsetmemiz gerekirse kendisinin görevi, yeni içerikler üreten oyun geliştirme ekibine liderlik ederek oyun deneyimini heyecan verici ve yeni tutmaktır. Buna oyunun tüm alanlarına hâkim olmak, içerik güncelleme süreçlerini yönetmek ve genişleme paketlerini başlangıçtan oyuncuya ulaşana kadar takip etmek de dâhildir. 2005 yılında Blizzard bünyesine katılan Patrick Dawson, katıldığı günden bu yana tüm World of Warcraft genişleme paketlerine destek verdi; hatta bunlara ek olarak Diablo III için de kodlama desteği sağladı. World of Warcraft’ta başarım sistemi ile senaryo teknolojisinin mimarisini kurmuş olması ve Legion’ı çıkaran sunucu ekibini yönetirken yama süresini ortalama 2 saatin altına çekmesi, öne çıkan başarılarındandır. (Kaynak: Patrick Dawson – Biyografi)
Röportajın ana konusu Visions of N’Zoth olsa da arada Shadowlands ile ilgili sorular da yöneltildiğini ayrıca belirtelim.
(For the English version of the interview, please click here.)
WORLD OF WARCRAFT – PATRICK DAWSON RÖPORTAJI [8.3 – VISIONS OF N’ZOTH]
[Can] Black Empire, Warcraft evreninin büyük bir parçası ve özellikle de bizim gibi lore’a önem verenler tarafından yıllardır büyük bir merakla bekleniyordu. Hikâyenin bu kısmını sadece bir yamada bağlayıp bitirmek sizi endişelendiriyor mu, yoksa gelecekte daha fazlasını bekleyebilir miyiz?
Gelecekte nerelere gideceğimizi şu an bilmiyoruz. Black Empire’ı ileride daha detaylı bir şekilde yeniden değerlendirme şansımız var. Ancak şu an için planlarımız arasında yer almıyor. World of Warcraft’ın geçmişine ve hikâyesine baktığınızda yaptığımız her içerik güncellemesinin oldukça yoğun olduğunu görebilirsiniz. Argus’u da tek bir içerik yamasında yaptık -ki müthiş bir derinliği olan koca bir gezegendi orası da. Black Empire’a ise tam olarak gittiğimiz söylenemez; oraya daha çok N’Zoth ve Ny’alotha için odaklanıyoruz. Kısacası daha fazlasını keşfetmek adına kapıyı aralık bırakıyoruz. Yine de sunduğumuz şeylerden, Ny’alotha’da keşfedeceklerinizden ve Azeroth’taki son Old God’ı indirme tecrübesini sunabilmekten gurur duyuyoruz. Çok heyecan verici olacak.
Karakterler arası bir “reputation” birleşimi yapmayı düşünüyor musunuz?
Karakter gelişimi bizim için çok önemli bir husus. Hesap bazında binekler, hayvanlar ve hatta başarımlar yaptığımız oluyor ancak mesela Rogue’unuzun Mage’inizden veya Warrior’ınızdan farklı hissettirmesi bizim için önemli. Bu açıdan ekipman paylaşımı gibi bir şey yapmayı asla düşünmeyiz mesela.
Reputation da biraz bulanık bir bölge bizim için. Oyunda güttüğümüz mantığa göre bunun kazanılması gereken bir şey olduğunu düşünüyoruz ve bütün reputation’ın paylaşılması gibi bir planımız yok. Ancak geçmişte bazı “yakalama” mekanikleri ekledik ve ileride belki onlara dönüp tekrar bakabilir, işe yaramış bu tarz mekanikleri tekrar değerlendirebilir ve böylece tam anlamıyla paylaşım olmasa da gelişimi hızlandıracak bir orta yol bulabiliriz.
[Miraç] 8.3 yaması süresince alt karakterler ya da geri dönen oyuncular için Legendary Cloak gelişimini yakalamak adına mekanikler eklemeyi düşünüyor musunuz?
8.3 ile dönen oyuncular için yakalanması gereken bir şey yok aslında zira bu tamamen yeni bir teknoloji. Geri dönen bir oyuncunun girip görevi yaparak direkt başlamasına engel olacak hiçbir şey yok. Yakalama mekaniklerine gelecek olursak şu an için sanıyorum ki bu gelişimi alt karakterler ya da bir iki hafta geride kalanlar için hızlandıracak bir planımız yok. Ama bence Cloak’un kendisi dahi ilk haftadan oldukça kuvvetli olduğundan sadece o tech ağacına başlamanız bile sizi şu an olduğunuzdan çok daha güçlü hissettirecek. Sonraki her hafta gücünüz biraz daha artacak ve Horrific Vision’lardaki gelişiminize yardımcı olacak.
Amacımız insanların üç ay sonra alt karakterleriyle gelip üst seviyelere bir anda çıkması değil. Onların da diğerleri gibi ödül döngüsünden geçerek karakterlerinin yavaş yavaş güçlendiğini hissetmelerini amaçlıyoruz. Az önce de dediğim gibi her karakter bir diğerinden farklı ve özgün bir tecrübe sunmalı. Oyunun yeni elementlerini de bunu destekleyecek şekilde tasarlamayı amaçlıyoruz.
Aslen Horde oynayan bir oyuncu olarak Alliance tarafındaki bazı müttefik ırklara da bakmak istiyorum ama gereksinimleri tamamlamak bazen çok zor oluyor. Bu kısma bir yakalama mekaniği eklemeyi planlıyor musunuz?
Ben de bir Horde oyuncusu olarak aynı durumdayım. Kul Tiras’lı karakterimi henüz iki hafta önce açabildim ve Zandalari Troll’lerini açmaktan çok daha zordu -zira onun gereksinimini önden karşıladığım için sadece bir Horde karakterime girmem yetmişti.
Bu tarz kısıtlamaları geçmişteki bazı müttefik ırklar için esnetmiştik. Açıkçası memnun da kaldık ve bu ileride yine yapabileceğimiz bir şey. Müttefik ırklar düşünüldüğünde hayranların özellikle hoşuna giden ana konseptler, bu ırkların hikâyeleri ve sizin onları müttefik olmaya nasıl ikna ettiğiniz olduğunu düşünüyorum. Bu süreçten geçmek ve hikâyeyi deneyimlemek… her şeye anlam katıyor. Kul Tiras kültürü ve ırkı hakkında çok şey bilmeyen bir Horde oyuncusu olarak onları Alliance ile olan ittifakınıza katmadan önce muhtemelen biraz daha tanımak isteyeceksiniz. O yüzden dönüp bu kısımları deneyimlemek önemli.
Şu anki kısıtlamaları kaldırmak için yakın zamanda bir planımız yok ancak geçmişte benzer şeyler yapmıştık; bu yüzden ileride tekrar gözden geçirebileceğimizi düşünüyorum.
[Ezgi] Benim sorum doğrudan 8.3 ile alakalı olmasa da yine de bağlantılı. Bildiğimiz üzere lore bakış açısından Horde ve Alliance “döngüyü kırmaya” karar verdiler. Lakin BlizzCon’dan bildiğimiz üzere bir fraksiyon birleşimi ya da “Hadi arkadaş olup birlikte oynayalım!” durumu söz konusu olmayacak. Bu konuda herhangi bir adım atmayı ya da belki de fraksiyon sınırlamalarını esnetmeyi düşünüyor musunuz? 8.3’te “döngüyü kırmaya” yönelik bir adım görecek miyiz?
Döngüyü kırmak bizim açımızdan oldukça güçlü bir hikâyesel andı. Şimdilik herhangi bir oynanış değişikliğine yol açmasını düşünmüyoruz. Gelecekte neler olacağını, hikâyenin bizi nerelere götüreceğini veya oyun için neyin mantıklı olacağını kestirmek mümkün değil tabii.
Ben bir Horde oyuncusu olarak hâlâ World PvP yapmayı ve Alliance’ı ezmeyi seviyorum mesela. İyi hissettiriyor! Oyuncularımız arasında da böylelerinin çokça olduğunu düşünüyorum, hâliyle onları da düşünmemiz lazım.
Çapraz-Fraksiyon konusuna gelirsek bunu kendi içimizde çeşitli şekillerde deneyip nasıl hissettirdiğini test ettik. Şu an için yapacağımız bir duyuru yok ama güzel bir fikir olduğunu düşünüyoruz.
Şu anda test sunucularındaki içerik hakkında sorum var. Bu içerikler de Nazjatar’da olduğu gibi zamanla kademeli olarak mı açılacak?
Bildiğim kadarıyla bahsettiğin türden bir zamanlama yok. Tabii ki gelişim kısmı önemli, ilk günden mythic Ny’alotha’nın son boss’una ulaşamayacaksınız. Ancak onun dışında herhangi bir bariyer koyduğumuzu düşünmüyorum. Oyuncuların geri bildirimlerinin farkındayız ve bundan çok hoşlanılmadığını da biliyoruz. Sizin içeriği tecrübe etmenizi istiyoruz.
Kendi yaptığım bazı oynanış testlerinden bildiğim üzere sadece birkaç saat içerisinde Horrific Vision’lara girebiliyordum -ki bu gayet üst seviye bir içerik ve ilk günden direkt girip tecrübe edebilmek iyi hissettiriyor.
Sezon geçişine gelecek olursak: Raid 21 Ocak’ta (Avrupa için 22 Ocak) gelecek ve mythic zorluğu ise ondan bir hafta sonra (Amerika için 28 Ocak, Avrupa için 29 Ocak) açılacak.
Warforging ve titanforging’i kaldırıyorsanız neden PvP mekaniğindeki gibi sandıktan alabileceğimiz ve world quest, arena, mythic+ gibi yerlerden gelen ekipmanları “upgrade” etmemize olanak verecek bir eşya çıkmasını sağlamıyorsunuz?
Aslında daha önce dediğin tarzda denemelerde bulunduk. Mists of Pandaria’da ekipmanlarının seviyesini Valor Point harcayarak biraz arttırabiliyordunuz. Bu denemiş olduğumuz bir fikir ve ilerisi için bir daha asla ele almayacağımız şekilde bir kenara attığımızı düşünmüyorum.
Bu sefer yeni bir şeyler denemek istedik. İyice beyin fırtınası yapıp kendimize “Nasıl daha iyisini yapabiliriz?” diye sorduk. Corrupted ekipmanlar gerçekten topluluğumuza sunmak için heyecanlandığımız bir fikir: Daha çok güç kazanmak için bir bedel ödemeniz gerekecek; böylece oyuncular ilginç seçimler yapabilecekler. Önümüzdeki hafta çıktığında bu sistem ile ilgili güzel geri bildirim almayı ve oyuncuların ne kadar beğeneceğini görmeyi bekliyoruz. Beğenilirse üzerinde çalışmaya ve geliştirmeye devam edeceğiz. Beğenilmezse sil baştan başlayıp elimizdeki bütün seçenekleri tekrar değerlendireceğiz.
Çoğunuz yeni yamanın PvE tarafıyla ilgili konuştu ama ben PvP tarafında neler olacağını merak ediyorum. Herhangi bir PvP meta değişikliği olacak mı, bilhassa da son ek paketlerde kötü performans veren Enhancement Shaman gibi sınıflarda? PvP oynamaktan keyif alsam da bazı sınıflar çok daha öne çıkıyorlar. Bu duruma yeni ek pakette bir çözüm getirecek misiniz?
Her ek pakette oynanışı taze tutmak adına bütün sınıflara büyük revizyonlar yapıyoruz. Bazı yeni fikirler ve konseptler geliştirdik ve hem PvE hem de PvP’de keyifli bir deneyim yaratmaya uğraşıyoruz. Spesifik olarak bu dediğinle ilgili BlizzCon’da sınıflara yaptığımız yetenek budamasını tersine çevireceğimizden bahsetmiştik; özellikle “Enhancement Shaman”dan çok genel bir “Shaman” gibi hissedebileceksiniz böylece. Alfa, beta ya da PTR’a geçtiğimizde kendiniz de oynayıp sınıfınızın nasıl hissettirdiğini test edebileceksiniz. Kesinlikle Battle for Azeroth’tan farklı hissettirecek ve umuyoruz ki sınıf kimliğinin köklerine dönmüş olacağız.
İçerik yamalarındaysa sınıflara genelde çok devasa revizyonlar yapmamaya çalışıyoruz. Tabii ki performans olarak beklenenin çok altında kalan sınıflar buna birer istisna; o durumda diğerleriyle rekabet edebilmeleri için o sınıflara özel bir yol bulmaya çalışıyoruz.
Visions of N’Zoth’un PvP içeriği özelindeyse ben özellikle N’Zoth tarafından yozlaştırılıp kendi fraksiyonunuza agresif şekilde saldıracak duruma gelebileceğiniz özellik hakkında oldukça heyecanlıyım. Gerçekten nefis bir özellik bu ve gidip kendi fraksiyonunuzdan kişileri öldürerek unvan ve oyuncak kazanmanıza imkân tanıyor. Hanemde kazılı birkaç yüz bin HK (Honorable Kill) düşünülürse benim için kesinlikle çok keyifli olacak. Hatta listemde özellikle avlamayı beklediğim birkaç kişi de var.
Oyundan kaldırılmış olan ekipmanları (silahlar, zırhlar vb) Arkeoloji üzerinden geri getirmek gibi bir planınız var mı?
World of Warcraft içerisinde artık emekliye ayırdığımız tonla eşya, zırh ve ekipman var. Bir mage olarak beni en çok üzen Atiesh olmuştu hatta. Bugün gidip ona kasmak çok hoşuma giderdi ama bu tarz itibarlı ekipmanlara sahip olmanın verdiği büyük bir prestij var. O asaya sahip bir karaktere denk gelirseniz bu, o oyuncunun karakteriyle ilgili çok şey söylüyor. Bence karakterinin başarımlarını ve maharetlerini bu tarz ekipmanlarla gösterebilmek, ne kadar zamandır oynadığını, neler yaptığını sergileyebilmek World of Warcraft’ın çok kilit ve önemli bir parçası. O yüzden bu tarz bir doğaya sahip eşyaların geri gelebileceğini çok olası görmüyorum.
Diğer türden eşyalara gelirsek, kim bilir? Bir şeyleri geri getirebileceğimiz bu tarz fırsatları sürekli gözden geçiriyoruz ve bir şeyleri emekliye ayırmak ideal olmuyor. Arkeoloji bunun için bir araç olabilir, özellikle de Shadowlands’in teması ve bununla neler yapılabileceği düşünülürse. Hatta başka şekillerde de yapılabileceğini düşünüyorum. Shadowlands için spesifik olarak geri getireceğimiz bir şeyler var mı bilmiyorum ama belli de olmaz açıkçası.
[Can] Horrific Vision’lar için haftalık deneme limiti nedir? İlerleyen zamanlarda söz konusu limiti esnetmek ve insanlara yetişebilmeleri için daha çok deneme şansı vermek gibi bir niyetiniz var mı?
Bu gerçekten iyi bir soru ve sanırım bir röportaj sırasında “Emin değilim” dediğim nadir anlardan biri. Normalde bu tarz cevapları oldukça detaylı bir şekilde bilirim. Söz konusu içeriği bizzat test ettim ama geliştirme ortamında denemelerin üzerinde hızlıca çalışabiliyoruz. O yüzden kısıtlamalar konusunda en son neye karar verdiğimizi bilmiyorum ve ileride ne tür bir felsefeyle hareket edeceğimizden emin değilim. Toplantı sonrasında Andrew (Meyer) ile konuşup bu soruna daha net bir cevap alabilirim ama şu anda bir bilgim yok.
Toplantıdan sonra edinilen ek yanıt:
Gelecek Salı günü (Avrupa için Çarşamba) bir “assault” tamamladığınızda bir adet Visions’ anahtarı elde edeceksiniz ve Lesser Visions içeriklerini yaptığınızda bir tane daha kazanacaksınız. Hafta boyunca ekstra anahtar elde edebileceğimiz farklı yollar da olacak ancak tahminimce bir haftada 2-4 defa Horrific Vision dönebileceksiniz.
World of Warcraft evrenindeki büyük kötüleri düşünürsek önümüzde çok fazla bilindik isim kalmadı. N’Zoth bunların sonuncularından biri ve onu da bir raid’de öldürüyoruz. Bütün bu karmaşada Void Lord’lar nasıl bir rol oynuyor?
Soru genel kötülerle mi, yoksa Void Lord’lar ile mi ilgili tam olarak? İkisine de cevap vermeye çalışacağım.
Evet, son Old God’ı öldürüyoruz. Büyük işler başardık, daha önce de yaptığımız gibi. Void Lord’ların son ajanlarının ölümüne nasıl tepki vereceklerini görmek ilginç olacak. Bunun net cevabını Visions of N’Zoth’ta göremeyebilirsiniz ancak gelecekte bu sorunun cevaplanabileceği ortamı hazırlıyor olacak. Void Lord’lar kesinlikle dikkatle takip ediyorlar, neler olduğunun farkındalar. Muhtemelen olan bitenden çok memnun değiller -ki bu da ihtimalle daha sonra işleyeceğimiz bir konu olacak.
Gelecekteki kötülere gelirsek World of Warcraft’ın çok derin ve muazzam bir hikâyesi olduğunu düşünüyorum. Evrende ziyaret edebileceğimiz, keşfedebileceğimiz, derinine inebileceğimiz koca bir karakter listesi var elimizde. Şimdi genel olarak sadece Visions (of N’Zoth) ile alakalı konuşuyor olsak da sıradaki ek paketi de düşününce tamamen yeni ve daha önce gitmediğimiz bir bölge olacağından bu durum karakterlerden, hikâyelerden bazılarıyla ilgili yaratıcılığımızı kamçılıyor adeta. Bizim kozmosumuzdaki Void Lord’lar ile aynı tarihi paylaştığını söyleyemem ama hem Shadowlands’te hem de ötesinde bizi çok heyecanlandıran, zengin bir hikâye olduğunu söyleyebilirim. Ayrıca Azeroth’ta şu an ve Visions of N’Zoth ile olacakların geleceği de şekillendirmede çok etkisi olacağını düşünüyorum.
[Miraç] Şu ana kadar Battle for Azeroth’un her yamasında yeni bir karakter gelişimi sistemi eklendi. 8.1’de azerite zırhlar, 8.2’de essence’lar, 8.3 ile birlikte titan research ve Legendary Cloak… Özetle her yeni büyük yama oynanış açısından yeni bir ek paket gibiydi. Bundan sonraki ek paketlerde de bu tarz bir yaklaşım mı düşünüyorsunuz?
Ek olarak Corrupted ekipmanlar doğrudan N’Zoth’a bağlılar. Warforging ve titanforging’i temelli kaldırıyorsanız bundan sonraki tematik ekipman sistemleri de benzer hikâyesel elementler mi içerecek?
Battle for Azeroth’ta bugüne kadarki ek paketlerde olduğundan daha fazla deney yaptık sanırım ve oldukça dikkate değer işlerdi. Ancak World of Warcraft’ın tarihine bakarsan bu konsept de yeni bir şey değil. Bir ek paket için tek bir sistem yaratıp farklı içerik güncellemeleri boyunca sürekliliğini sağlamaya çalışmak bir yerden sonra bayat kalırdı. Legion’daki artefaktlarda bile sonradan açabileceğiniz ve yeni özellikler kazandıran Relic yuvaları, farklı bir paket sonu gelişim sistemi eklemiştik. Genel olarak sistemler, World of Warcraft’ın içerik güncellemeleri boyunca pek yerinde sayan şeyler değil. Bunu Visions of N’Zoth’ta biraz daha cesur bir şekilde görüyoruz. Ancak bunun sebebi de aslında topluluğun geri bildirimlerine kulak vermemiz ve oyuncuların bizden daha cesur fikirler, daha cesur değişiklikler istiyor olması. Elimizdekiler için büyük heyecan duyuyoruz ve PTR’dan aldığımız geri bildirimler de şu ana kadar harika. Çeşitli denemeler yapıp hızlı bir şekilde oyunculara sunduk. Essence sistemi de bizce bu açıdan büyük bir başarıydı. Bu sistemlerin evrimine bayılıyorum ve 8.3’te de yenilerini ekliyoruz. Böylece tecrübe edebileceğiniz bir sürü yeni içerik olacak.
Geçmişte çok farklı fikirlerle deneyler yaptık ve genelde bunları ek paketin temasına ya da içerik yamasına bağlayarak çalışıp çalışmadıklarını görmeye çalıştık. Gelecekte de buna devam etmek istiyoruz. Temalara ve içeriğin farklı alanlarına nasıl uyduracağımıza dair çözümler bulacağız. Bu yeni sistem tabii ki tamamen Visions of N’Zoth’a ve N’Zoth’un kazandığı bir geleceği gösteren “yozlaşma” temasına bağlı. Eğer bu sistemi devam ettirmeye karar verirsek ne olacağını henüz bilmiyorum. Şu an nasıl olduğuna dair oyuncu izlenimlerini alıp ne kadar beğenildiğini görmeyi beklediğimiz noktadayız.
Zaman içinde Uldum ve Vale of Eternal Blossoms dışında başka bölgelerin de N’Zoth tarafından istila edildiğini görecek miyiz?
Visions of N’Zoth için saldırı altında kalacak bölgeler sadece Uldum ve Vale of Eternal Blossoms; tabii bunun nedenleri de var. Bu bölgelerde kadim titan yapıları bulunuyor ve N’Zoth da bu yüzden bu bölgelerde kendine bir yer kazanmaya çalışıyor. O yüzden gidip savunma yapmanız gereken saldırılar bu iki bölgede yoğunlaşıyor.
[Ezgi] Kafamda hâlâ meşum görünümlü, çirkin bir göz duruyor. N’Zoth Usta da bizi görecek mi? Spoiler tarafına çok girmeden sormam gerekirse N’Zoth’un Hediyesi’ni tutmayı tercih edenler bir şekilde ödüllendirilecek ya da farklı bir muamele görecekler mi?
Gözü ben de hâlâ taşıyorum. Karakter seçimleri Battle for Azeroth’ta üzerine çokça eğildiğimiz deneylerdendi. Sylvanas’a sadık bir karakter mi, yoksa ilticacı mı olduğunuz ya da Alliance ve diğer herkes için N’Zoth’un Hediyesi’nden kurtulabilme seçeneği bunlara birer örnek. 8.3’te bunun gibi büyük bir etkiye sahip bir şey olacak mı, bilmiyorum. Daha önce bahsettiğim PVP şekli biraz bu temada ve buna bağlı yapıldı: Eğer kendini dokunaçlı efendilerinin hizmetine verip kendi fraksiyonuna saldırabilmek istiyorsan bunu seçebilirsin. Bence çok nefis bir özellik ve eğer N’Zoth’a boyun eğmek istiyorsan yapabileceğin bir seçim.
(Editörün Notu: Bu noktada Wowhead’in yakın zamanda Mike Bybee ve Steve Danuser ile bir röportaj yaptığını, ikilinin bu söyleşide Gift of N’Zoth’u tutmayı seçmiş oyuncuların hikâyede ve oynanışta seçimlerine özel bazı ufak farklılıklar göreceklerini söylemiş olduklarını da unutmamak gerek.
Mike Bybee’den alıntı: “…hikâyenin ve oynanışın bazı kısımlarında eğer Gift of N’Zoth’u tutmayı seçtiyseniz bazı değişikliklerin olduğunu göreceksiniz.”
Steve Danuser’dan alıntı: “…(bu seçimi) ayırt edebilmek istedik ve hikâye ile içeriğe ekstra bir katman olması için ufak ve özel bazı dokunuşlar yaptık.”
Röportajın tamamını buradan okuyabilirsiniz.)
Zor + içeriğe yönelen oyuncular için binek belirliyordunuz, her ne kadar bu sezon sadece bir unvan olmuş olsa da. Oyuncuları mythic dungeon veya diğer içerikleri yapmaya teşvik edecek bu tarz ödüllerden daha fazla görecek miyiz?
Visions of N’Zoth’ta mythic+ için beni en çok heyecanlandıran şeylerden bir “Awakened” ek özelliği Mythic söz konusu olunca sıklıkla karşılaştığımız şeylerden biri Rogue’ların ve “düşmanları pas geçme” olayının önemli bir yer alması ve metayı usandırıcı hâle getirmesiydi. “Awakened” üzerinden zindan boyunca hangi düşmanları pas geçebileceğinize karar verebilme imkânı sağlıyoruz ve oyuncuların zindan bazında ne tarz stratejiler geliştireceklerini merakla bekliyorum. Bu oynanış, Visions of N’Zoth için oldukça dikkat çekici olacak.
Soruna daha geniş açıdan bakmak gerekirse… Mythic+ için büyük değişiklikler yapmak istediğimizde bunu içerik güncellemesinden ziyade daha çok ek paket genelinde yapmayı tercih ediyoruz. Sonraki paket için alfayı eklediğimizde bunun üzerine daha çok konuşabiliriz.
Bir sonraki yamada bir Old God ile çarpıştığımızı düşünerek bir lore sorusuyla geliyorum. Old God’lar ile Void Lord’lar arasındaki etkileşimi oyun içerisinde veya hikâyede ne zaman görebiliriz?
Ayrıca 8.3 sonrasını da düşününce Wrathion’ın asıl amacı nedir?
Çok güzel bir soru. İlk olarak Void Lord’lar ile ilgili soruna değinecek olursam şu anda oyun içerisinde bu tarz bir etkileşimi görebileceğiniz bir yer yok. Bunu çizgi romanlar, hikâyeler ve oyunun dışında bir şeyler anlatmak için kullandığımız diğer yayın araçlarında üstü kapalı bir biçimde dile getirdik. Bir noktada hikâyenin o kısmını da mutlaka oyun içerisinde göreceğinizi düşünüyorum. Visions of N’Zoth’un amacı ise Void Lord’lardan ziyade N’Zoth’un kendisine odaklanmak zira ortadan kaldırmanız gereken anlık bir tehdit var. Ancak tabii ki bu durum Void Lord’ların dikkatini öyle ya da böyle çekecek – ki bu konuda gelecekte anlatabileceğimiz çokça hikâye var.
Wrathion’a gelirsek… Enteresan bir karakter. Sizin müttefikiniz, size yardımcı oluyor, Legendary Cloak’u veriyor ancak aynı zamanda oldukça gizemli ve ne işler çevirdiğini, planının ne olduğunu gerçekten bilemiyorsunuz. Şu anda şüphesiz ki sizin N’Zoth’u ve dünyaya karşı oluşturduğu tehdidi alt etmeniz gerektiğine inanıyor. Kendi düzeltmesi gereken şeyler de var, bu yüzden kesinlikle dostunuz. Gelecek içinse kim bilir? Ortadan kaybolup bir süre görünmeme eğilimi var ve neler çevirdiği hakkında fikriniz olmuyor. Anlatılacak daha çok hikâyesi var. Cataclysm zamanından beri varlığını sürdüren ve zaman içerisinde gittikçe gelişen derin ve zengin bir karakter.
Raid ilk defa temizlendikten sonra dünyada bunun yansımalarını görecek miyiz? Vision’lar sayı/sıklık açısından azalacak mı?
Horrific Vision’lar ile raid tamamen ayrı deneyimler ve bunu bu şekilde sürdürmeyi tercih ediyoruz. Horrific Vision’ların kendileri, -tıpkı Legion’daki Mage Tower gibi- oldukça zorlayıcı gelişim mekanikleri; nitekim tema ve ilham anlamında oradan çok şey aldık. Zor olmasını istiyoruz ve herhangi bir kolaylık sağlayacak dış etkenler asıl amacımıza gölge düşürecektir. Oyunculara bu zorluğu sunmak istediğimizden ikisini ayrı tutacağız; diğer raid’ler ve onlarla ilgili olan destekleyici içeriklerde yaptığımız gibi. Horrific Vision’lardan oldukça keyif alacağınızı düşünüyorum, uğraştırıcı bir deneyim sizi bekliyor.
Önüzümüzdeki ek paketin World Quest’leri düşünüldüğünde PvP olanlar geri dönecek mi? Şu anki paketin Horde – Alliance çarpışmasına odaklandığını göz önüne alırsak hiç PvP World Quest’i olmaması biraz tuhaftı. Gelecek ek pakette bu değişecek mi?
Battle for Azeroth ve tabii ki Shadowlands ek paketlerinin PvP tarafındaki amacı insanların birbirlerini açık dünya üzerinde mağlup etmeleri. Legion’da PvP World Quest’leri olsa da aslen bu işlevi görmüyordu, büyük bir kısmı bir kuledeki NPC’leri öldürmek üzerindeydi. Diğer oyuncularla öldürmenizi teşvik etmiyordu. Aviana’s Feather gibi farklı diğer mekanikler buna daha açıktı.
Şu anda büyük bir başarı olarak gördüğüm War Mode aslen bu işlevi görüyor; (görevlerdeki) kutular veya diğer nesneler için mücadele vermek, Battle for Nazjatar’da çarpışmak gibi. Visions of N’Zoth’ta kendi fraksiyonunuzdakileri de öldürebilme imkânı sağlayarak insanları World PvP konusunda daha çok teşvik etmeyi amaçlıyoruz. Bu amaçla var olan sistemlere bakıp neyin işe yarayıp yaramadığını inceliyoruz. Shadowlands’te de sizi World PvP yapmaya teşvik edecek şeyler görebileceğinizi düşünüyorum; şu anda bunların ne olduğunu bilmiyorum ancak paketin çıkışından önce, beta evresinde deneyimleme şansınız olacak.
[Can] 8.3 ile birlikte oyunculara yama müziklerini sunmak için bir yol bulacağınıza dair bir açıklamanız vardı. Önceki yamaların müziklerini de bizimle paylaşacak mısınız?
Açıkçası World of Warcraft ve yama müzikleri konusunda ne planladığımızı bilmiyorum. Yapımcılarımdan biriyle iletişime geçip daha fazla bilgi alabilirim. Yarattığımız müziğin gerçekten fevkalade olduğunun farkındayım ve Battle for Azeroth’taki çalışmamız bugüne kadarki en iyisiydi.
Söyleyeceğimin müzikten ziyade ses efekti ile ilgili olduğunun farkındayım ancak Vision’lar için sesleri nasıl daha Old God-vari yapmaya çalıştıklarına dair bir ekip gösterimimiz olmuştu; ses tasarımcılarımızdan biri metal çöp kutusu, birkaç askı ve çello yayı kullanarak bir enstrüman yarattı ve bir Old God’ın sesinin nasıl olabileceğini çalarak göstermeye çalıştı. Ortaya dökülen yaratıcılığın eşi benzeri yok ve bunu tabii ki toğluluk ile paylaşmak isteriz. Detayları röportaj sonrasında sana ileteceğim.
Toplantıdan sonra edinilen ek yanıt:
(Yama müziği paylaşımına) Visions of N’Zoth ile başlayacak ve ilerleyen dönemlerde güncellemeye devam edeceğiz. Vaktimiz olursa geçmiş yamalardaki müzikleri de paylaşmaya çalışacağız.
Essence’lar ile birlikte açılacak bir yetenek kombinasyonu olacak mı? Bir karakteri geliştirdikten sonra aynı Essence’ı başka bir karakterde “reputation” kasarak edinmek çok zor oluyor.
Bence bu, daha önce üzerinden geçtiğim “karaktere özgü bireysel gelişim” hissiyatı ve bu konunun bizim için ne kadar önemli bir konsept olduğu noktasına kayıyor. Eğer alternatif karakterinizle bir anda çok ileri seviyelere geçerseniz aslen bunun o karakterin hakkıyla kazandığı bir şey olmadığı hissi oluşacaktır – ki bu yalnızca bizim için değil, bu tarz şeyleri çabalayarak kazanmak isteyen oyuncular için de çok önemli bir husus.
Bununla birlikte bazı şeylerin biraz angarya olduğu gerçeği de var ve onlara bir göz atmak istiyoruz. Bir değişiklik yapmak istediğimizde ilk başta daha geniş kapsamlı bakacağımızı düşünüyorum ancak eğer bu bakış açısı bir anlam ifade etmiyorsa o zaman bir “yakalama” mekaniği ekleyebiliriz.
Visions of N’Zoth’ta oynayıp keşfederek edinebileceğiniz yeni Essence’lar eklemek dışında Essence edinme sistemiyle ilgili olarak farklı bir yöntem düşündüğümüzü sanmıyorum.
[Miraç] Sorum müttefik ırkların Death Knight sınıflarıyla ilgili. Bolvar’ın dâhil olduğu bir hikâye örgüsü bulunacak ancak yalnızca bir sonraki ek paketi ön sipariş ile almış oyunculara açık olacak. Kronolojik açıdan düşünürsek bu hikâye örgüsü aslen gelecekte mi geçiyor, yoksa oynayacağımız anda mı yaşanıyor?
Ek olarak müttefik ırklarla Death Knight oynayıp Heritage Armor sahibi olma şansımız var mı?
İkinci sorunun cevabı evet. Herhangi bir müttefik ırk ile Death Knight oynayıp doğal yollardan (character boost vs olmadan) 110 olduğunuzda Heritage Armor’ı kazanmış olacaksınız.
Hikâye ilgili olan ilk soruna dönecek olursak… Shadowlands paketinde aramıza katılacak/geri dönecek oyunculara Visions of N’Zoth ile birlikte müttefik ırklar konusunda biraz daha avantajlı başlama imkânı sunmak istedik. Çok güzel bir deneyim olacak ve heyecanla bekliyoruz. Bir noktada ek paket çıktığında zaten herkes bu karakterleri oynayabiliyor olacak. Lightforged Draenei Death Knight olarak kaldırılmanın ne demek olduğunu görmek insanlar için enteresan bir an olacak zira doğalarına aykırı bir durum. Benim için onun da öncesinde Lightforged Draenei Shadow Priest gibi birbirinden tamamen zıt kurgular ile oynamak da çok keyif verici. Dark Iron Dwarf Holy Priest de denediklerim arasında. Bunları yapmak eğlenceli ve size hitap bir ırk ile istediğiniz sınıfı birleştirip oynayabilme imkânı sunabilmekten oldukça memnunum.
Müttefik ırk Death Knight hikâyesi günümüzde geçiyor, gelecekteki bir dönemi oynamıyorsunuz.
Legendary transmog sistemi nasıl işleyecek? Sınıflar için bir kısıtlama olacak mı? Örneğin benim Rogue karakterimde iki Warglaives of Azzinoth da var ancak Warrior karakterimde yalnızca bir tanesi bulunuyor.
Transmog’lar hesap bazında ele alınacaklar ancak sanırım bunu tekrar kontrol edip dönmeliyim. Legendary’ler biraz alengirli bir durum. Tahminimce transmog’u Warrior karakterinde de yapabiliyor olman lazım ancak durumu mutlaka kontrol etmeliyim. Hoş bir fikir. Eğer silahlardan birine sahip bir Warrior’ım ancak ikisine birden sahip bir Rogue’um olsaydı şahsen kesinlikle birleştirebilmek isterdim. Legendary’ler dışında sistem bu şekilde işliyor ancak onlar için özel kurallar varsa sonradan bir düzeltmeyle iletirim; fakat yapabiliyor olman lazım diye düşünüyorum.
Toplantıdan sonra edinilen ek yanıt:
Legendary’ler hesap bazında transmog edilebilirler! Örneğin Paladin karakterinizde Sulfuras varsa bu silahın görüntüsünü Warrior karakterinizde kullanabilirsiniz. Ancak bu duruma bir istisna var: Warglaives of Azzinoth’un görünümü Black Temple Timewalking göreviyle elde ediliyor, silahı boss’tan düşürdüğünüzde değil.
[Ezgi] Teknik açıdan bakacak olursak yeni Auction House sistemi üzerinde çalışmak ne kadar zordu? Oyuncu geri bildirimlerine bağlı olarak gelecekte güncellemeler yapacak mısınız? Ve bu yeni sistemin aynı işi gören addon’ların kullanımını önemli ölçüde azaltacağını düşünüyor musunuz?
Auction House, teknik açıdan oldukça büyük bir projeydi. Bir yıldır üzerinde çalışıyoruz. İlgilenen takımın gönüllülükle severek yaptığı bir çalışmaydı. Birçok farklı tasarım ve değişimden geçti; PTR’dayken bile. Nihayetinde 15 yıldır aynı Auction House sistemi vardı ve artık düzeltmenin vakti gelmişti.
Toplulukta bu işi yapan birçok addon var ve ana amaçlarımızdan birinin insanların bu addon’lara daha az gereksinim duymasını sağlamak olduğunu düşünüyorum; ancak bizler de bu addon’lardan ilham aldık. “Oyuncularımız böyle şeyler istiyorlar ve bu şekilde etkileşime giriyorlar.” diye gözlemledik ve yeni sistem için bu noktaları düşünerek hedeflerimizi belirledik.
Emtia/satıştaki ürünler (commodities) gibi konseptleri sunmak oldukça olumlu bir adım olacak, böylece 1 Linen Cloth satışından 8.000 tane görmeyeceksiniz. Bu oldukça saçma bir durum ve nihayet bir son verebiliyor oluşumuzdan oldukça memnunum.
Neyin çalışıp neyin işe yaramadığı konusunda oyuncularımızın ve topluluğun geri bildirimlerini dikkate alıyoruz. Gelecekte eğer bu geri bildirimler ışığında Auction House üzerinde güncellemeler yapmamız gerekirse kesinlikle yapacağız. Eğer bu süre içerisinde moderatörler olası sorunları çözerlerse tabii ki harika olur ancak Auction House çıktığında fevkalade güzel, geçişi kolay, eğlenceli ve kullanışlı bir sistem deneyimi yaşayacağınızı düşünüyorum.
Old God’lar, onların motivasyonları ve doğalarıyla ilgili bize daha fazla şey öğretecek oyun içi kaynaklar ve hikâye örgüleri görecek miyiz? Bunları lore açısından düşünebiliriz ancak bu lore da genel olarak Old God’lar ve Void Lord’ların varlığını bilmemizle sınırlı – ki geri kalan detaylar da şu anda oyun dışındaki kaynaklarda.
Her ne kadar Old God’lar alt ettiğimiz düşmanlar olsa da oyun içerisinde onlarla ilgili çok fazla açıklamada bulunmadık ve bu kasıtlı yaptığımız bir şey. Motivasyonlarını, kökenlerini, nereden geldiklerini ve neden Azeroth’ta bulunduklarını katiyen bilemiyorsunuz. Void Lord’lar, onların nihai hedeflerini ve planları ile ilgili neler olup bittiğini bilmiyorsunuz. Bu konuları oyun dışında biraz anlattık ancak gelecekte oyun içerisinde ele almak istersek keşfedebileceğimiz oldukça büyük bir konu. Tabii ki anlatacak çok şey var, bunlara kapımızı kapatmadık. Son Old God’ı öldürüyor olabiliriz ancak bu durum, sağladığı cevaplardan ziyade daha fazla soru oluşmasına sebep oluyor.
Mists of Pandaria gibi eski ek paketlerde 10 ve 25 kişilik raid’ler bulunuyordu. 10 kişiliklerde “loot” sistemi ve sınıf çeşitliliği gibi konularda sıkıntılar vardı fakat Battle for Azeroth’a geldiğimizde bu sorunların büyük bir kısmı çözüldü. Buna istinaden daha küçük gruplarla oynamayı tercih eden oyuncular için neden 10 kişilik mythic raid’leri neden geri getirmiyorsunuz?
Ek olarak röportajdaki çoğu kişinin Orta Doğu’dan olduğunu hesaba katarsak neden bir Orta Doğu sunucumuz yok?
Mythic raid’lerle ilgili ilk sorun gayet güzel bir soru. Yıllar boyunca karşılaştığımız ve çözüm getirdiğimiz sorunlara güzelce değindiğini düşünüyorum.
25 kişilik bir takım ile 10 kişilik bir takım için zorlayıcı içeriklerin en iyisini ayrı ayrı sunmak da kendi içinde zorlu bir mücadele. Mists of Pandaria günlerini düşünürsek bazı boss’lar duruma göre ya 10 kişilikte ya da 25 kişilikte daha kolay oluyordu. Buna istinaden sabit 20 kişilik bir raid boyutu, her bir boss’un oyundaki en üst düzey oyunculara hitap edecek en yüksek kalitede zorluğu nasıl verebileceğine odaklanmamıza olanak sağlayan gayet güzel bir orta nokta. Daha alt zorluk seviyeleri ise biraz daha bağışlayıcı ve ihmale olanak tanıyan türde. Esnek raid sistemi (flexible raid) 10 ile 30 kişilik bir sayı aralığında ilerleyebilmenize imkân vermek için var; böylece büyük bir gruba sahipseniz kimseyi dışarıda bırakmak zorunda kalmıyorsunuz ve onları da gayet zorlayıcı bir seviyeyi deneyimleyebilmeleri için davet edebiliyorsunuz. Eğer 10 kişilik, daha küçük ve sıkı bir grubunuz varsa en son seviye heroic içeriği deneyebiliyorsunuz. Şu anda bunu değiştirmek gibi bir planımız olduğunu sanmıyorum.
Orta Doğu sunucusu konusuna gelirsek… Küresel anlamda genişlememize imkân tanıyacak farklı fırsatları, hangi bölgelerde sunucu açmanın mantıklı olacağını daima değerlendiriyoruz. Yalnızca birkaç yıl önce Güney Amerika’ya sunucular ekledik, ondan birkaç yıl önce de Avustralya’ya. Orta Doğu’yu izlemeye ve uygun bir fırsat çıkıp çıkmayacağını gözlemlemeye devam edeceğiz.
Visions of N’Zoth ile birlikte gelecek müttefik ırklar (vulpera ve mechagnome), N’Zoth’un hikâyesiyle bir bağlantı taşıyacaklar mı, yoksa diğer müttefik ırklar gibi ek paket boyunca tarafımıza çektiklerimizden mi olacaklar?
Battle for Azeroth boyunca vulpera’larla, Rise of Azshara ileyse mechagnome’larla tanıştınız. Öykülerini öğrendiniz. Bu iki ırk için konuşmak gerekirse hikâyeleri Visions of N’Zoth ile değil, daha çok Battle for Azeroth’un geneliyle bağlantılı. Bu yolla Horde veya Alliance’a olan bağlılığınız üzerinden onları tarafınıza nasıl çekeceğinizi tecrübe edeceksiniz.
Shadowlans’te Arthas’ı görecek miyiz? Ayrıca Varian ve Gul’dan gibi Legion’da ölen karakterler ile karşılaşma şansımız olacak mı?
Shadowlands, bazı hikâyeleri daha derin işleyebilmemiz için kesinlikle bize fırsat veriyor. Blizz’con’da Draka ve diğerleri gibi daha ön plana çıkan karakterlerden bahsetmiştik.
Arthas’ın ana odak noktası olacağını düşünmüyorum. Shadowlands’te onunla karşılaşabilirsiniz ama bu ek paketin öyküsü Arthas ile ilgili değil; daha çok Sylvanas ve the Jailer ile neler döndüğü, ölüm çarkının neden kırıldığı ve bunu nasıl düzeltebileceğimiz ile ilgili. Arthas ise bu oyunun büyük bir parçası değil. Kendisini bulabilirsiniz, görebilirsiniz, onunla iletişime/etkileşime geçebilirsiniz ancak size daha fazla yardımcı olacak başka karakterler bulunacak.