Lorekeeper

WoW: SHADOWLANDS ZİRVESİ – MORGAN DAY RÖPORTAJI

Blizzard tarafından 8-9 Temmuz 2020 tarihinde gerçekleştirilen ve World of Warcraft’ın sıradaki ek paketi Shadowlands ile ilgili bilgilerin paylaşıldığı zirveye katıldık ve Morgan Day ile gerçekleştirilen toplu röportajda yer alma fırsatı yakaladık.

Röportaj içerisinde ekibimizce iletilen soruların başına isimlerimizi eklediğimizi, geriye kalanların röportaja katılan diğer değerli içerik üreticileri tarafından sorulduğunu da ayrıca not düşmek isteriz.

2005 yılında Blizzard bünyesine katılan ve günümüzde World of Warcraft geliştirici ekibinde Baş Oyun Tasarımcısı olarak görev alan Morgan Day, özellikle dövüş ve çarpışma tasarımları ön planda olmak üzere farklı oyun sistemlerinin geliştirilmesini yönetmektedir. Shadowlands için ise takımındaki sanatkârlar ile yakın bir çalışma içerisine girip ağırlıklı olarak “dungeon” ve “raid” sistemlerine yoğunlaşmış, buralarda gerçekleşecek çarpışmaları, düşmanları ve ortamı en iyi şekilde yansıtmaya çabalamıştır.

(For the English version of the interview, please click here.)


Shadowlands Pathfinder’ı ek paketin çıkışıyla birlikte açmayı düşünür müsünüz?

Pathfinder çok sıklıkla tartıştığımız ve hakkında geri bildirim aldığımız bir konu. Shadowlands ile ilgili olarak konuştuğumuz şeylerden biri buranın Azeroth’un kurallarına bağlı olmayan olağanüstü bir yer olduğuydu. Reputation sisteminin önceki Pathfinder kazanımlarını açtığını biliyoruz. Bu konuda “Bazı reputation seviyeleri gerçekten zorlu” veya “Çok uzun zaman alıyorlar ve nasıl alabileceğim konusunda herhangi bir söz hakkım yok; o zaman bekleyeyim” gibi bildirimler aldık. Çok detaya girmek istemiyorum ancak Pathfinder’ın nasıl kazanılacağını değerlendiriyoruz. Nasıl bir hızla, ne zaman ve nasıl kazanılacağına dair kafa yoracağız.

(Ek not: Shadowlands’te uçuşun yeni gelecek olan Renown sistemiyle bağlantılı olarak kazanılacağı resmen açıklandı.)

Battle.Net mağazasına transmog eşyaları koyacak mısınız? Elbiselere ihtiyacım var.

Transmog sisteminin birçok oyuncuyu kıyafetlerin peşine düşmeye teşvik eden ve belirli içeriklere yönelten bir aktivite olduğunu biliyoruz. Battle.Net’teki eşyalar hakkında pek bir şey söyleyemem. Açıkçası çok bilgim olan bir konu değil. Ancak hoş bir nokta olarak şu anda Legion artefaktlarına eğiliyoruz. An itibarıyla bu artefaktlar belirli spec’lere bağlılar ve bu sınırlandırmayı biraz gevşetmeyi planlıyoruz.

[Can] Hem Arthas hem de Bolvar, Helm of Domination’ı giydikten sonra yıllarca hareketsiz kaldılar. Bu hâlleri Shadowlands’teki durumla ve bir gözlerinin orada olmasıyla bağlantılı mıydı? “Rüya” hâlindeyken ne gördüler?

Herkesçe bilindiği gibi “Her zaman bir Lich King olmalıdır.” Bunun sebeplerinden biri, başında onları kontrol altında tutacak veya onlara hükmedecek bir Lich King olmayan Scourge’ün korkunç şeyler yapabileceğidir. Bahsettiğin şeyle ilgili olarak çok fazla detaya giremem zira spoiler olacaktır. Shadowlands boyunca ilerledikçe tartışılacak ve keşfedilecek çok şeyle karşılaşılacak. Bir Covenant seçtikten sonra anlatılacak çok enteresan hikâyeler var; son seviye hikâye örgüleri ile Shadowlands’te olan bitenle ilgili belirli detayları, kimlerin orada olduğunu ve nerede bulunduklarını öğreneceksiniz. Helm of Domination ile ilgili güzel bir detay olarak kırıldığında ne olduğunu da göreceksiniz. (Icecrown Citadel’da) Göğün parçalanmış olması bunlardan biriydi.

Covenant değiştirmek istediğimizde bunu ilerleme kaybetmeyecek şekilde yapabilecek miyiz?

Covenant seçiminizin gerçekten anlamlı olmasını istiyoruz ve bunun yalnızca taşıdıkları ilginç özellikler veya barındırdıkları Soulbind karakterler yüzünden değil, aynı zamanda seviye atladıkça tanıştığınız kişiler ve Covenant hikâyelerinin etkisi sebebiyle olmasını umuyoruz. Covenant değiştirme hakkınız kesinlikle var.

Başka bir Covenant’a geçmek nispeten kolay olacak, uzun bir uğraş gerektirmeyecek. Ancak Covenant değiştirdikten sonra fikriniz değişir ve ilk katıldığınız Covenant’a geri dönmek isterseniz… İşte orada daha zorlu bir uğraş vermek gerekecek zira onları bırakıp gitmiş, onlara ihanet etmiş olacaksınız. Siz ilk Covenant’ınızı terk ettikten sonra kolay kolay geri girmenize izin vermeyecekler. Değerinizi tekrar kanıtlayana kadar yapmanız gereken şeyler olabilir. Ancak bir kere geri döndüğünüzde ilerlemenize kaldığınız yerden devam edeceksiniz; onları hangi Renown seviyesinde bıraktıysanız oradan başlayacaksınız. Renown, artefakt veya azerite gücü gibi değil; bu sistemde Covenant’ınıza bağlı olarak her hafta gerçekleştirmeniz gereken farklı aktiviteler olacak ve kazandığınız her Renown seviyesi, yeni bir takipçi veya Soulbind’ınız için yeni bir yetenek gibi benzersiz ve eğlenceli ödüller verecek. Üstüne üstlük ek paketin çıkışıyla birlikte “yakalama mekaniği” de devreye girecek ve böylece biraz geride kaldığınız zamanlarda çeşitli etkinliklerde yer alarak Renown seviyenizi arttırabileceksiniz.

[Miraç] Battle for Azeroth’taki hayal kırıklıklarından biri PvP odaklı oyuncuların güçlenebilmek, en iyi Essence’ları ve eşyaları alabilmek için PvE içeriği yapmak zorunda kalmalarıydı – ki PvE oyuncuları için de tam tersi geçerliydi. (8 Temmuz’daki) Canlı yayında Ion, yeni “conduit” sistemi bünyesindekilerin de hem PvP, hem PvE hem de farklı diğer aktivitelerle edinilebileceğini söyledi. PvP odaklı oyuncuların yalnızca PvP içeriği yaparak, PvE odaklıların ise yalnızca PvE yaparak kendilerini geliştirmeleri doğrultusunda bir şey yapacak mısınız?

PvP oyuncuları istedikleri eşyaları edinme konusunda daha fazla söz hakkına sahip olmaları gerektiğini hissediyorlar. Sizi PvP’de daha güçlü kılacak ve yalnızca PvP yaparak edinebileceğiniz bazı “trinket”lar ekledik ancak onları edinmek zor olabiliyor. Shadowlands ile birlikte PvP eşyası satıcılarını geri getiriyoruz, böylece oyuncuların kendilerini PvP için donatırken daha fazla kontrol sahibi hissetmelerini amaçlıyoruz.

Her şey seçimlerde bitiyor. Bir oyuncu hem PvP hem de PvE yapıyorsa onu kısıtlandıracak sınırlar yaratmak istemiyoruz; oyunda ihtiyaçları olacak her şeyi kullanabilmeliler. Aynı zamanda PvP oyuncularının kendi sistemleri yoluyla kazanabilecekleri opsiyonlar olmasını da istiyoruz. PvP oyuncularının PvE yaparak, PvE oyuncularının ise PvP yaparak eşyalar edinebilmelerini ve onları kullanmalarını istiyoruz. Bize göre sistemler arasındaki bu karşılıklı döngü oldukça sağlıklı. İki tarafın da opsiyonları olduğunu hissetmelerini arzuluyoruz.

Shadowlands ile birlikte yeni müttefik ırk (allied race) gelecek mi? Eğer gelecekse öncekiler gibi Reputation sistemiyle mi açılacaklar?

Müttefik ırk sistemi, Battle for Azeroth ile birlikte sunduğumuz yeni bir özellikti. Gerçekten muhteşem ve merak uyandırıcı bir sistem; o kapıyı kapatmıyoruz ancak Shadowlands için duyuracağımız bir şey yok. Bir anlam taşıdığı müddetçe gelecek için ilgi çekici bir fikir ancak Shadowlands’in çıkışıyla birlikte gelecek bir şey de yok.

[Ezgi] İnsanların görmek istediği birçok sevilen ölmüş karakter var ancak Shadowlands’i bir karakter çöplüğüne çevirmek istemediğinizi söylemiştiniz. Bununla bağlantılı olarak bilinen karakterlere karşı Shadowlands’teki yaklaşımınız nedir?

Shadowlands aslen uçsuz bucaksız, sonu gelmeyen bir ölümden sonraki hayatlar bütünü. Oribos’taki Arbiter ruhları kendilerine uygun hayatlara ve bu hayatların olduğu bölgelere yönlendiriyor – ki bunları deneyimleyeceğiz. Yalnızca Ardenweald aralarında yaşam döngüsüyle bağlantılı tek yer olabilir. Ancak bu bölgelerin hepsinin kendilerine özgü işlevleri, hikâyeleri var ve gittiklerimiz yalnızca birkaçı. Warcraft tarihi boyunca etkileşime girdiğiniz ancak bu (gideceğimiz) dört bölgeye gönderilmemiş sayısız karakter olabilir. Önünüze çıkan fırsatlar ve karşılaşacağınız karakterler kesinlikle olacak. Karakterlere boğulmanızı istemiyoruz ancak bir yandan da bunun bitmemiş hikâyelere devam edebilmek için müthiş bir fırsat olduğunu düşünüyoruz. Hangi karakterlerle etkileşime gireceğiniz konusunda kısıtlayıcı olmaya çalışıyoruz zira dediğin gibi buranın bir karakter çöplüğü olmasını istemiyoruz.

Gördüğüm kadarıyla “level squish” sistemindeki ölçütler tam olarak yarı yarıya ayar çekmek gibi bir şey değil. Tam olarak nasıl bir formül uygulandı?

Formül tam olarak kafamda değil ancak Shadowlands öncesindeki seviyenizle sonrasındaki seviyeniz arasında bir bağıntı olacak. Eşit bölünme gibi bir şey değil. Level squish ardında birçok hedef var ancak bunlardan en önemlisi World of Warcraft’ta 120 seviye atlayana kadar harcanan zaman. Seviye edinmek için birçok saat harcıyorsunuz ve kazandığınız birçok seviye de size bir şey kazanmışsınız hissi vermiyor. Shadowlands’teki amaç ise hızlıca yeni içeriğe erişebilmek; aşağı yukarı yirmi saatte seviye 1’den 50’ye ulaşabileceksiniz.

Shadowlands’te birçok Legendary eşya olacak. Bu eşyaların özelliklerini PvP sisteminde nasıl dengeleyeceğinizi merak ediyorum. Ayrıca Resilience ve benzeri etkileri geri getirmek gibi bir planınız var mı?

Shadowlands’teki önemli özelliklerden biri “runecarving” (rün oymacılığı) denilen sistem. Legion’da oyuncular Legendary eşyaları çok sevmişler ancak onları nasıl edindikleri konusunda pek inisiyatif sahibi olmadıklarını hissetmişlerdi. Biz de tam olarak bu soruna yönelmek istedik. İstediğiniz Legendary parçayı nasıl edineceğinize dair çok net bir yolunuz olsun diye düşündük. Bu rün oyma sistemiyle elde etmeye çalıştığımız da bu. Legion’da iki adet Legendary eşya giyebiliyordunuz ve bunlar oldukça etkiliydi. Shadowlands’te ise bir tane giyebileceksiniz ve bu büyük fark yaratacaktır.

PvP’de gidişatı veya maçı tamamen değiştiren şeyler kontrol, hayatta kalabilme yetisi ve benzeri özelliklerdir. Bir şeyleri tasarlarken aklımızda tutmaya özen gösterdiğimiz şey yalnızca iyi saldırı özelliklerine değil, aynı zamanda iyi savunma ve fayda sağlayacak seçeneklere de sahip olmaktır ki oyuncular eğlenceli olduğunu hissedebilsinler, çeşitlilik yaratabilsinler ve farklı yolları deneyebilsinler. Gerektiğinde PvP’ye özel çarpanlar ve ayarlar da uygulayabiliriz.

Şu anda Resilience’ı geri getirmek gibi bir planımız yok, o kapıyı tekrar açmak istemedik.

Oyunu Cataclysm sırasında bırakmıştım ancak “Daughter of the Sea” şarkısı geri dönmeme sebep oldu. Bu tarz içeriklerin oyundaki karakterlerle inanılmaz bir duygusal bağ kurulmasını sağlamasını seviyorum. Shadowlands’te de buna benzer içerikler beklemeli miyiz?

Daha fazla şarkımız olacak mı konusunda bir şey söyleyemem. Ancak Warlords of Draenor ile birlikte ek paketin ana karakterlerine yoğunlaşan efsanevi anlatımlar yaratmıştık. Bunları seviyoruz. Açıklayabileceğim herhangi bir şey olduğunu sanmıyorum ama kesinlikle yapmaya devam etmeyi istediğimiz şeyler. (* göz kırpar *) Umuyorum ki gereğinden fazlasını söylememişimdir.

Steve Danuser’ın kaleme aldığı “The Edge of Night” hikâyesinde Sylvanas’ın ölümlerinden sonra deneyimlediklerine değinilmişti. Legion’da Illidan’a yapıldığı gibi Shadowlands’te de Sylvanas için hikâyelerini görebileceğimiz bir örgü olacak mı?

Sylvanas ardında büyük bir hikâye ve gelişim olan bir karakter; Battle for Azeroth’ta oynadığı büyük rolü gördük. Ek paketlerimizi tartışırken her daim “Birden fazla paketi kapsayacak hangi hikâyeler var, bunları nasıl birbirine bağlayacağız ve bu destansı karakterlerin sonu nasıl olacak?” diye düşünüyoruz. Sylvanas tabii ki Shadowlands’teki ana odaklardan biri ve yaptığı birtakım hareketlerin ardındaki sebepleri öğreneceğiz. Onun Lich King ile teke tek çarpıştığına şahit olduk ve aşina olmadığımız güçler kullandı. Bu gücü nereden edindi? Jailer ile bağlantısı nedir? İkisinin nihai amacı ne? Hangi hedeflerin peşindeler? Sizi bu hikâyenin içine sürükleyecek birçok içerik hazırlandı.

Müttefik ırkların (allied races) kozmetik eşyalarıyla ilgili bir sorum olacak. Shadowlands geldiğinde bir müttefik ırkı başlangıçtan son seviyeye getirirsek yine bu eşyaları edinebilecek miyiz?

Evet, tabii ki. Bu eşyalar birçok kişinin bu ırklardan karakter yaratıp seviye atlamalarını sağlayan ana sebeplerden biri. Ellerinde son seviyeye otomatik geçiş hakkı olsa bile heritage armor (miras zırh) alabilmek için kendileri uğraşmak istiyorlar.

Bir monk oyuncusuyum ve hem tank, hem healer hem de dps olarak oynuyorum. Yeni Covenant sistemi, conduit’ler, Soulbind’lar ve benzeri her şeyi düşündüğümüzde eğer en üst seviyede üç spec’i birden oynamak istersek Covenant seçimimiz zor olacak mı? Nasıl işleyecek?

Renown sistemi Artifact Power gibi olmayacak. Eğer diyelim ki Brewmaster artefaktına yoğunlaştıysan diğer silahların geride kalıyordu; ancak Renown ile herşey birlikte ilerleyecek ve yetenekleri bütün soulbind’lar için açılacak. Bu sistem her spec için anlamlı ve etkili olacak şekilde tasarlandı. Conduit’ler potansiyel olarak spec ya da sınıfa özel olacak. Açabileceğiniz üç tane soulbind var, yani burada yapabileceğiniz ilginç, potansiyel seçimler olacak. Bütün spec’leriniz aynı anda eşit güç alıyormuş hissini yaşatmaya çalışıyoruz.

(Üstteki soruya ek olarak) Bunu tek bir Covenant’ta yapmak mümkün. Ama ya diyelim ki Night Fae healer’lar için daha iyiyse ve Venthyr yakın dövüş yapanlar için daha kârlıysa? O zaman bu problemi nasıl çözeceksiniz?

Bu bizim de çok tartıştığımız bir konu. Covenant seçimlerinin anlamlı olmasını istiyoruz ve “Ardenweald Mistweaver” ya da “Maldraxxus Brewmaster” gibi tanımlamalara takılı kalınmasını istemiyoruz. Bunlar karakter kimliğinin önemli bir parçası. Bizim istediğimiz size bu Covenant’lar içinde sınıfınız için net bir şekilde güçlü ve zayıf yanları olan seçenekler ve yetenekler sunmak.Kendi aramızda sınıflara özel conduit’ler yaratıp bu zayıflıkları dengelemeyi de bolca tartıştık.

Bu soru Elune hakkında. Sonunda görünüşünü, doğasını ve kim olduğunu anlayabilecek miyiz?

Shadowlands’te hikâyeleri anlatmak için nefis imkânlarımız olacak. Tyrande de bu hikâyede büyük bir rol alıyor. Night Warrior olduğunu gördük, Sylvanas ile hâlâ kapanmamış bir hesabı var. Elune ile olan ilişkisi de gayet ilginç bir noktada. Çok detayına giremiyorum ama Tyrande, Shadowlands’te çok büyük bir rol oynayacak. (Gördüğünüz üzere soruya tatmin edici bir cevap alamadık.)

Battle for Azeroth, içerik yayınlama hızı açısından Legion’dan daha yavaştı. Yamalar arasında 77 günlük döngüye geri dönecek misiniz?

Bu aslında ilginç bir tesadüftü. İçerik yayınlama konusundaki felsefemiz içeriğin oyuncularımız için ödüllendirici ve tatmin edici olmasına dikkat etmek. Bu takımımız için sürekli değişen ve gelişen bir konu. Bu kararların alınmasını etkileyen tonla şey var ve böyle belirli tarihleri önden duyurmak istemiyoruz; hele ki daha Shadowlands bile çıkmamışken. Tekrar tekrar oynanabilecek Torghast gibi içerikler hazırlıyoruz. Başta buraya girmek için anahtarınız olması gerektiğini planlamıştık ama aldığımız geri bildirimler sonucunda bu gereksinimi kaldırdık. İçeriğe bakıp oyuncularımızla iletişime geçerek yeni içerik döngüsü için uygun tempoyu bulup haber vereceğiz.

Meslekler ve tariflerden ne haber? Ek pakete has tarifler ve seviyeleri gördük ve düşük seviyeli olanlar çok acemice ve işe yaramaz duruyor. Bu sistemi elden geçirecek misiniz, yoksa kaderine mi terk edeceksiniz?

Shadowlands ile birlikte mesleklere yeni, taze bir bakış atıyoruz ve hatta bilhassa oyuncularımızın nasıl ilerlediğine eğiliyoruz. Özellikle heyecanlı olduğumuz kısmı kendi aramızda “değişken zanaatkârlık malzemeleri” dediğimiz özellik; ekstra malzemeleri ekleyerek bir eşyanın belli bir özelliğe sahip olmasını sağlayabiliyorsunuz. Ayrıca rün oymacılığı çok büyük rol oynayacak çünkü legendary etkiye sahip özellikler için ana malzemeyi mesleklerle yapıyor olacaksınız.

Önceki ek paketlere gelecek olursak, birçoğunu tekrar bir ziyaret edip level squish ile nasıl çalıştıklarına bir göz atmak durumunda kaldık.

İkincil özellikler ve mesleklere değinmişken… Reforging, ikincil yetenekleri ayarlamak için çok işe yarayan bir özellikti ve özellikle de kötü şansı bir nebze telafi ediyordu. Geri eklemeyi düşünür müsünüz?

Shadowlands çıkışı için Reforging ile ilgili bir planımız yok. Eskiden insanlar buna daha ilgiliydi çünkü belli sınırlar ve kırılma noktaları vardı. Yeni anlayışımızda bunlardan uzak durmaya çalışıyoruz. Shadowlands ile birlikte istediğiniz şeyi meslekler aracılığıyla elde etmek çok daha kolay. Shadowlands ile ekleyeceğimiz bir diğer yeni uygulama da haftalık sandıkla ilgili. Rastgele bir ödül kazanmak yerine aktivitelerde yer aldıkça ve PVP, raidler ya da mythic+ gibi şeylerde daha yoğun bir  şekilde yer aldıkça sandıktan çıkacak eşyaların sayısı da artacak, böylece seçenek havuzunuz da genişlemiş olacak.

PvP’de bazı sınıfların dengesi muallakta ve Shadowlands’in gelişiyle yeni yetenekler bu specleri fazla güçlü hâle getirebilir. Yapımcılar bu durumlara hızlıca bakıp dengeleme yapacak mı? Malum, Battle for Azeroth’ta dengeleme kısmı çok geç oldu.

Sistemleri oyuna eklerken oyuncuların da yeni ve ilginç oyun stilleri geliştirmesini amaçlıyoruz. Bazen bunu yapmak oyunu fazla bozduğumuz hissini de yanında getiriyor. Ama Shadowlands ile ana amacımız bu sistemlerin çıkışta oturmuş olması. Beta başladığında ve geri dönüşleri aldığımızda buna göre ayarlamalar yapacağız. Hatta betada bir de PvP sunucusu açmayı düşünüyoruz, burada bütün bu sistemler ve yetenekler açık olacak, o yüzden bu tarz aşırı durumları ve stratejileri erkenden yakalayıp dengeleyebileceğimizi umuyoruz.